Nederlandse Prijs voor ICT-onderzoek 2019

De inzendtermijn voor de Nederlandse Prijs voor ICT-onderzoek 2019 is geopend. Sluitingstermijn voor inzendingen is 1 oktober 2018. 

De prijs wordt uitgereikt bij ICT.OPEN in theater Gooiland in Hilversum op 19 of 20 maart 2019. 

Alle benodigde informatie voor het indienen van een voordracht vindt u in de circulaire meteen hieronder.

 

 

Deze jaarlijkse prijs is bestemd voor een wetenschappelijk onderzoeker, niet ouder dan veertig jaar, die vernieuwend onderzoek op zijn/haar naam heeft staan of die verantwoordelijk is voor een wetenschappelijke doorbraak in de ICT, en is bedoeld als eerbetoon aan zijn/haar persoon en als promotie van het vakgebied ICT.

Bij de selectie wordt meegewogen of de onderzoeker getoond heeft in staat te zijn de behaalde resultaten in begrijpelijke taal aan het publiek duidelijk te maken.

De prijs wordt beschikbaar gesteld door de ICT-onderzoek Platform Nederland (IPN), in samenwerking met de Nederlandse Organisatie voor Wetenschappelijk Onderzoek (NWO), en werd in 2011 voor de eerste maal uitgereikt.

De prijs bestaat uit een geldbedrag van 50.000 euro, vrij te besteden voor onderzoek in de ICT, een oorkonde en een sculptuur.

De aanbevelingen voor de prijs worden beoordeeld door een commissie van leden van de Koninklijke Hollandsche Maatschappij der Wetenschappen, deskundig op gebied van de ICT en aanverwante gebieden. Het bestuur van de Hollandsche Maatschappij kent de prijs toe.

 

Eerdere prijswinnaars

2018 Prof. dr. Joost Batenburg (CWI, UL) Tomografie

2017 Dr. Peter Schwabe (RUN) Ontwikkeling en implementatie van cryptografische algoritmes

2016 Dr. ir. Alexandru Iosup (TUD) Analyse van grootschalige parallelle en gedistribueerde systemen

2014 Dr. Birna van Riemsdijk (TUD) Norm-compliance: software concept SAEP (Socially Adaptive Electronic Partner)

2013 Dr. Marieke Huisman (UT) Formele methoden voor programmacorrectheid

2012 Dr. Cees Snoek (UvA) Onderzoek naar beeldzoekmachines

2011 Dr. Bettina Speckmann (TUE) Geografische Informatiesystemen